جدیدترین مطالب

۱۱ نکته برای پیشگیری از آسیب های ورزشی

ورزش و مصدومیت دو کلمه که نه بلکه دو موضوعی هستند که تا ابد به هم گره خوردند . آسیب های ورزشی جزوی از ورزش هستند که با رعایت نکردن نکات آن میتوانند تا مدت ها ما را خانه نشین کند و ورزش را که ملکه ی ذهن ما است پاک کند ، اما قطع به یقین نکاتی برای پیشگیری از آسیب های ورزشی وجود دارد که با رعایت آن مصدومیت برای ما به یک اتفاق غیر ممکن تبدیل میشود .

۱_ گرم کردن و سرد کردن : گرم کردن قبل از شروع فعالیت های ورزشی نکته ای ضروری است و تمرینات گرم کردن باید از عضلات بزرگ مثل چهار سر ران ، همسترینگ و … آغاز شود . بعد از به اتمام رسیدن فعالیت ورزشی نیز باید به همان میزان گرم کردن ، سرد کردن را در دستور کار خود قرار دهید .

۲_ مدت زمان گرم کردن : گرم کردن باید حدود ۱۵الی ۲۰ دقیقه طول بکشد و فاصله ی بین گرم کردن و انجام فعالیت اصلی نباید بیش از ۱۰ دقیقه طول بکشد .

۳_ نحوه ی صحیح دویدن : روش دویدن صحیح به گونه ای است که گام فرد نزدیک به بدن باشد و ابتدا وزن را روی لبه ی خارجی پا و سپس روی تمام کف پا منتقل کند .

۴_ فعالیت های متنوع : در برنامه ی ورزشی تان حرکات مختلف را قرار دهید ، فقط بر روی یک گروه از عضلات بدن تمرکز نکنید و بیش از حد از آن کار نکشید .

۵_ کفش مناسب : هنگام انتخاب کفش باید دقت داشته باشید که کفشی را انتخاب کنید که قسمت جلوی آن انعطاف پذیر باشد اما لایه داخلی تخت کفش باید محکم باشد و رویه کفش نیز نرم باشد ، البته باید هر ورزشی را که انجام می دهید از کفش مخصوص آن استفاده کنید .

۶ _ وسایل ایمن : باید از وسایل تأمین کننده ایمن که مختص رشته ی فعالیت شما است استفاده نمایید . مثل کلاه ایمنی در دوچرخه سواری ، لثه مصنوعی و محافظ آرنج در ورزش های رزمی و قلم بند در فوتبال که استفاده از آن ها مورد نیاز است .

۷_نقاط آسیب پذیر بدن : برنامه ی تمرینی خود را بر اساس مشکلات بدنی که دارید تنظیم کنید برای مثال اگر آرتروز زانو دارید ، تمرین هایی را که برای تقویت عضلات اطراف زانو مفید است انجام دهید .

۸_توجه به صدای بدن : چیزی که بیشتر ورزشکاران به آن گوش فرا نمیدهند صدای بدن است ، هر وقت حین تمرین احساس دردی کردید سریعا ورزش را متوقف کرده و در صورت نیاز به پزشک مراجعه نمایید .

۹_نیاز بدن : نیاز بدن قبل ، حین و بعد از ورزش به آب است . حدود ۲۵ دقیقه قبل از شروع کردن ورزش ۱لیوان آب بنوشید ، در حین ورزش هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه یک لیوان آب بنوشید و بعد از پایان ورزش دو لیوان آب بنوشید .

۱۰_سخن مربی : قطع به یقین مربی دانش ورزشی که ما انجام می دهیم را دارد ، اگر شیوه انجام یک حرکت را نمیدانیم می توانیم از مربی خود بپرسیم . حتما مشورت و کمک مربی میتواند ما را در یک برنامه ی تمرینی ایمن قرار دهد .

۱۱_استراحت : یک یا دو روز در هفته را به استراحت اختصاص دهید زیرا استراحت باعث بازیابی توانایی بدن میشود و از آسیب های ورزشی جلوگیری می کند.

قبلی «
بعدی »

نویسنده ورزشی در اسپورتتو و فوتبال پلاس و پایگاه خبری ورزش بانوان (خبرگزاری درنا|IWSPORTS) /روزنامه نگار و خبرنگار نشریه قهرمانان / محصل رشته ی ریاضی و فیزیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.